Volgens de
AMDG-brief moest het losgeld van de Sint-Laurentiuskerk in Antwerpen ‘tot
meerdere eer van God’ overgebracht worden naar de Finisterrae-kerk in Brussel.
In de vijftiende eeuw werd een kleine kapel
opgericht aan de rand van het stadscentrum. Vanwege die ligging zou de kapel
‘Sancta Maria Finis Terrae’ genoemd zijn, want voor de stedelingen was dit
gebied inderdaad ‘het einde van de wereld’.
De gewelven
van de huidige Finisterraekerk zijn bekleed met sterren, die naar de Hemelgodin
Maria verwijzen. In de beeldende kunst vinden we haar terug met een
blauwe of witte mantel, bekleed met sterren, edelstenen en goud. De iconografie
van Maria komt voort uit de Openbaring van Johannes (12:1): ‘een vrouw,
met de zon bekleed, met de maan onder haar voeten en een krans van twaalf
sterren op haar hoofd’.
De
symbolische uitstraling van de Finisterrae-kerk past perfect in het project
van Arsène Goedertier. De kerk was letterlijk naar het einde van de wereld vernoemd.
Zou hier in zijn fantasie het Laatste Oordeel plaatsvinden? In zijn AMDG-brief plaatst Goedertier de naam van de kerk
tussen twee kruisjes: ‘Rév†
Curé de l’Eglise du Finistère à Bruxelles†’. Rev† is de afkorting van ‘Révérend’
(Eerwaarde), maar is evengoed de Bijbelse afkorting van ‘Révélation’
(Openbaring). We lezen dan de twee gekruiste
woorden als: ‘de Openbaring† … te Brussel†’.
Jarenlang brak ik er mijn hoofd over waarom Arsène het door God gelouterd
goud naar deze kerk liet zenden.
Tot ik onlangs de derde en strafste Openbaring van Arsène Goedertier ontrafelde. De Brusselse Finisterrae-kerk bleek voor Goedertier een geheim in zich te dragen dat zijn 'ultieme opdracht' concretiseerde.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten