Als voorzitter van de
Koninklijke Commissie voor Monumenten en Landschappen nam Max Winders na de
Tweede Wereldoorlog het toezicht van de restauratie en de vervollediging van
het Lam Gods op zich. Deze werken
werden uitgevoerd door restaurateur Jozef Vanderveken (1872–1964).
Vanderveken
begon zijn schilderscarrière met het maken van imitaties van oude meesters. Daarvoor
bestudeerde hij jarenlang de samenstelling en het gebruik van vernissen en
verfstoffen van Vlaamse primitieven, waarbij hij zich ontpopte tot een van de
grondleggers van het restaureren van oude schilderkunst in België. Gaandeweg
werd hij betrokken bij de restauratie van alle belangrijke werken in de Brugse
musea, het Koninklijk Museum in Brussel, de Sint-Baafskathedraal en het
Koninklijk Museum in Antwerpen.
In 1936 werd hij
door de Belgische regering gevraagd de bescherming van het Lam Gods te verzorgen. Eind 1936, begin 1937 knapte hij de twee
panelen van de overheid op: Adam en Eva. In 1938 vatte
Vanderveken het idee op een kopie te maken van het verdwenen paneel De Rechtvaardige Rechters.
Door het
uitbreken van de oorlog werden de panelen van het Lam Gods naar Frankrijk overgebracht. Omdat zijn kopie niet mee op
transport mocht, bewaarde hij ze bij hem thuis, in Brussel. Op 29 augustus 1941
kreeg hij bezoek van Oberleutnant Koehn, die vaststelde dat de kopie bijna af
was.
In oktober 1945 werd
het Lam Gods aan professor Paul
Coremans toevertrouwd. Hij gaf Jozef Vanderveken opdracht om de nodige
herstellingen uit te voeren. Deze werken gebeurden onder toezicht van Max
Winders. In diezelfde maand voltooide hij blijkbaar de kopie. Op de achterzijde van
het paneel brandde hij in sierlijke letters een versje:
Uit liefde
als plicht
verrricht
en om te wreken
voor streken
niet
geweken
Jef
Vanderveken
October 1945
Op een tentoonstelling
van zijn werk in het Groeningemuseum van Brugge, van 25 november 2004 tot 28
februari 2005, werd dit klad tentoongesteld in een vitrinekastje. Uit het klad
bleek dat de oorspronkelijke tekst van het gedicht er aanvankelijk anders
uitzag:
Ontwerp gedicht Jozef Vanderveken |
Vanderveken heeft het hier duidelijk over de motieven voor de diefstal. Dat Arsène Goedertier zich had laten leiden door glorie en geld was algemeen aangenomen, maar motieven als geloof, geweld of ‘aan bijgeloofs beschikking gesteld’ werden sinds 1934 zo goed als nergens vermeld.
Op deze Blog werden zowel het bijgeloof, als ook het geloof in en het geweld op koning Albert I besproken als drijfveer voor de diefstal en verklaring voor de mysteries waarmee de zaak is omgeven. Heeft Max Winders tijdens de restauratie van het Lam Gods na de Tweede Wereldoorlog iets in het oor van Vanderveken gefluisterd waardoor die iets meer is te weten gekomen? Het ontwerp van het gedicht van Vanderveken wijst alvast in deze richting.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten