Eerder hebben we gezien dat het Gouden Boek
van Grignion de Montfort de drijfveer vormde voor alle Mariaverschijningen die
zich in de loop van de 19de, begin 20ste eeuw voordeden.
Voor iemand die de betekenis van de
Mariaverschjiningen tracht te doorgronden, vormt het werk van Grignion de
Montfort een onmisbaar naslagwerk.
De drie openbaringen van Goedertier en de
Mariaverschijningen te Borgerhout, Brussel en Beauraing, leiden Arsène begin
1933 naar de Calvarie van de Grote
Goede God van Genade te Marche-les-Dames.
Juist teruggekomen
van Beauraing, waar duizenden mensen elkaar staan te vertrappelen om een
glimp op te vangen van de vijf kinderen die Maria meer dan dertig keer zagen
verschijnen, staat Arsène aan de Calvarie, voor het kapelletje van
Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten en een groot kruis met de gekruisigde Jezus
Christus.
De woorden van Grignion de Montfort flitsen
door het hoofd van Arsène Goedertier.
De geestelijke schrijft in zijn werk over de Calvarieberg:
'Stel u dan de Calvarieberg voor. Wat ziet gij
daar?'
1. 'Jezus
slachtoffert zich voor u.'
2. 'Maar
wie is die heldhaftige Vrouw, welke staat aan de voet van het Kruis?'
'Het is Maria. Tracht door te dringen in haar eindeloze
smart:
Zij draagt een offer op, een slachtoffer.'
3. 'Haar
goddelijke zoon, de God-Mens.'
'Maria offert het zuiverste, het heiligste en
tegelijk voor een moeder het smartelijkste offer.'
In het Gouden boek volgt er een opdracht:
--> 'Op dit altaar biedt gij tegelijk het
goddelijk slachtoffer
als offerande aan.'
Geen opmerkingen:
Een reactie posten